Voor mijn werk moet ik best vaak spullen vervoeren. Het verschilt per keer wat voor spullen dit zijn. Vaak zijn het spullen die ik liever niet in mijn auto wil hebben, dit komt omdat de meeste van deze spullen heel vuil zijn. Vorige week nog moest ik oude fietsen die uit de gracht waren gebaggerd vervoeren naar een staalverwerking bedrijf. Deze fietsen liggen soms al wel jaren in de gracht en zijn helemaal verroest en vol met water. De week daarvoor had ik bij een klus geholpen om de schuur te vervangen. Na afloop nam ik alle oude bouwmaterialen van de schuur mee naar huis. Hierbij zaten ook dakpannen die afbrokkelden en dus een grote troep in mijn auto achter zouden laten. Omdat ik deze spullen liever niet in mijn auto heb liggen, leen ik vaak een aanhangwagen van een vriend van mij.

Zelf eentje aanschaffen

Maar de afgelopen tijd komen dit soort klussen steeds vaker voor, dus heb ik besloten om er zelf een aan te schaffen. Ik heb mij eerst ingelezen wat voor soort aanhangwagen goed bij mijn wensen zou passen. Een aanhangwagen kopen wil ik namelijk wel goed doen. Ik heb mij verdiept in het laadvermogen van verschillende aanhangwagens, dit was namelijk van veel variabelen afhankelijk. Omdat mijn auto redelijk klein is moest ik opletten dat het gewicht van een volle aanhanger niet groter zou zijn dan het gewicht van mijn auto. Verder was mijn wens dat ik de aanhangwagen makkelijk schoon kan vegen. Dus dat er bijvoorbeeld een vlakke bodem of iets dergelijks in zou zitten. Gelukkig hebben de meeste aanhangwagens dit wel. Verder wilde ik graag dat de aanhangwagen ook stabiel staat wanneer ik hem los had gekoppeld van de auto. Op deze manier zou ik de aanhanger op locatie kunnen laten staan wanneer ik tussendoor weg ga met de auto. 

Beste keuze voor mij

Sommige aanhangwagens hadden daarom vier willen, waardoor hij zelf al stabiel staat. Andere aanhangwagens hadden aan de voorkant een uitdraaiwiel, op de plek waar hij normaliter op de trekhaak van de auto steunt. Uiteindelijk heb ik voor de eerste variant gekozen. Een aanhanger met vier wielen, dit leek mij namelijk stabieler wanneer ik zware materialen in de aanhangwagen wilde leggen voordat deze aan de auto gekoppeld was. Mijn laatste keuze ging nog tussen een aanhangwagen met een zijl aan de zijkanten en bovenkant of gewoon een kale. Het nadeel van de aanhangers zonder zijl rondom is dat ik goed moet opletten met losse spullen of deze beter moet vastbinden. Dit leek mij niet handig voor mijn werk, dus heb ik besloten om een aanhangwagen met vier wielen en een zijl aan alle kanten te kopen.