Je bent lange tijd bezig geweest met het opzetten van je bedrijf en de groei hiervan. De volgende stap die je al lange tijd hebt staan als doel is internationaal uitbreiden. Hoe doe je dit precies? Wat voor regels komen erbij en welke regels passen zich aan? Hoeveel gaat dit je kosten en kan je deze stap maken? Het zijn een hoop vragen waar je vooraf antwoord op wilt. Zo kom je niet midden in het proces tegen grote problemen aan.

Het registreren van je merk

Europese merkregistratie is één van de belangrijkste stappen die je zo snel mogelijk dient te voltooien. Je kan dit vaak goedkoop en eenvoudig regelen. Zo kun je je merknaam beschermen in veel landen, binnen en buiten Europa. Je kunt zelf kiezen welke landen je wel en niet relevant vindt. Daarnaast kun je altijd later nog het aantal landen aanpassen.

Weet wat je wilt doen

Je hebt verschillende mogelijkheden wanneer je internationaal gaat ondernemen. Denk aan producten exporteren of importeren. Hetzelfde geldt voor diensten uitvoeren binnen en buiten Nederland.

Wanneer je weet in welke landen je wilt ondernemen, is het belangrijk dat je ook weet op wat voor manier je moet ondernemen. Niet elk land hanteert dezelfde bedrijfscultuur wat het erg interessant maakt om hier meer over te leren en op in te kunnen spelen.

Wil je daarnaast ook meer personeel aannemen? Een handige manier om je uit te breiden in het buitenland is personeel uit het buitenland aannemen. Zij spreken de taal, kennen de bedrijfscultuur als geen ander en kunnen sneller inspelen wanneer er op afstand problemen opspelen.

Vergeet ook niet om naar advies en ervaringen te vragen van ondernemers die internationaal zijn gaan ondernemen. Je kunt hier veel nieuwe ideeën van op krijgen en je kunt er enorm veel van leren.