te weinig slaap

Velen zien het als tijdsverspilling. “Weet je hoeveel ik nog extra zou kunnen doen als ik niet hoefde te slapen?” Dit is geen ongehoorde klacht als het gaat om slapen. Maar slapen blijkt veel belangrijker dan we hadden gedacht! Wanneer je als volwassene op een consistente basis niet genoeg slaap krijgt, trek je de doos van Pandora open en kunnen er allerlei nare dingen gebeuren. Hier zijn drie van de grootste gevolgen van te weinig slaap. Tip: wil je langer thuiswonen en alsnog genoeg slaap krijgen, neem dan eens een kijkje bij Well-Fair, specialist op het gebied van slapen en zitten. Voor senioren is het helemaal belangrijk om voldoende slaap te hebben. Op zoek naar een goed bed voor senioren?

Je wordt eerder ziek

Je lichaam herstelt zich elke nacht van de dag die het heeft gehad. Dit geldt ook voor je immuunsysteem. Zoals we weten is 8 uur slaap optimaal voor jongvolwassenen en volwassenen. Krijg je dus consistent minder dan 8 uur slaap per nacht, dan wordt je immuunsysteem zwakker en kan het dus minder goed ziektes tegenhouden en afweren. En slapen helpt juist heel goed tegen ziek zijn! Het heeft ook effect op hoe snel je herstelt van het ziek zijn.

Je bent meer gevoelig voor ongevallen

Je hebt waarschijnlijk al wel eens meegemaakt dat je op je dag opeens even wegzakt en buiten bewustzijn bent voor maar een minuutje of zelfs maar een paar seconden, en je merkt pas dat het gebeurt is wanneer je weer wakker schrikt. Dit noemen we microslaap. Het is een van de manieren die je lichaam gebruikt om wat meer energie te krijgen. Het lijkt handig, maar op het verkeerde moment op de verkeerde plek kan het catastrofale gevolgen hebben. Zoals op de weg. We raden je dus niet aan om met enorm slaapgebrek de weg op te gaan. Dit is niet alleen veiliger voor jezelf, maar ook voor je medebestuurders in het verkeer.

Je vergeet dingen

Een van de beste manieren om dingen te leren en te onthouden en die je brein op zichzelf uitvoert, is slapen. Waarom denk je dat baby’s en kinderen zoveel slapen? Ze moeten nog enorm veel groeien en ze leren elke dag nieuwe dingen. Al die nieuwe informatie verwerken is een zware klus en je brein kan dat het beste doen wanneer je slaapt. Maar dit geldt niet alleen wanneer je een baby of een kind bent, dit geldt je hele leven lang. Wanneer je dus minder slaapt dan dat echt nodig is, zul je dus eerder en sneller dingen vergeten.

Met de drukte en stress van de tegenwoordige tijd wordt slaap steeds meer naar de achtergrond gedrukt, terwijl het juist datgene is wat je kan helpen beter te presteren! Vat het dus niet licht op en doe je lichaam en brein een plezier door ze een goede nachtrust te gunnen!